De digitale wereld van Margot Bosch

yourstyle-margot-bosch-03-05-10Margot Bosch is als ondernemer een éénpitter. Maar aan contacten en relaties heeft ze geen gebrek. Geen wonder als je een stuk of zes sociale netwerken op internet onderhoudt, drie weblogs vult en dagelijks twittert. En dan is ze ook nog eens bestuurlijk actief voor de Kamer van Koophandel Oost-Nederland. “Ik ben een heel ondernemend type. Als ik iets heb geleerd, wil ik weer een stap verder.“

Margot Bosch (39) is een expert op online-communicatie. Met haar bedrijf Embush adviseert ze bedrijven en instellingen hoe ze het beste gebruik kunnen maken van online communicatie. Want voor veel ondernemers is het hebben van een eigen website tegenwoordig niet meer voldoende, betoogt Bosch. “Het gaat om verbetering van je ‘webpresence’. Een website is als een brochure waarmee een bedrijf gepresenteerd wordt, maar daarom heen kun je nog veel meer bouwen, denk bijvoorbeeld aan een weblog.” De laatste tijd geeft Bosch veel adviezen en trainingen op het gebied van ‘social media’. Netwerksites als LinkedIn, Hyves en Twitter zijn een hype. “Een hype klinkt negatief maar dit zal niet verdwijnen. Daarom is het voor bedrijven belangrijk om dit een onderdeel te laten zijn van de marketing en communicatiestrategie en daar beleid op te maken. “

Personal branding

Het zijn vooral kleinere bedrijven en ZZP-ers die actief zijn op sociale mediawebsites. “Grote bedrijven zijn bang de regie te verliezen en dat medewerkers zaken gaan vertellen die niet naar buiten mogen komen. Ook denken ze ten onrechte dat medewerkers de hele dag bezig zijn met onzinnige mededelingen op Hyves, LinkedIn of Twitter te zetten”, verklaart Bosch. Zij vindt dat bedrijven niet te huiverig moeten zijn. “Je moet het vergelijken met een prikbord. Je hangt er honderd boodschappen op maar relaties pikken net die mededeling op waar ze wat mee kunnen.” Zelf twittert ze dagelijks meerdere malen en presenteert ze zich op LinkedIn, Facebook en minder bekende sites als Flickr, Thumblr en Foursquare. “Met hoeveel mensen ik gelinkt ben, vind ik eigenlijk helemaal niet interessant. Het gaat niet om het aantal connecties, maar de intensiteit waarmee je ze onderhoudt.” Het voortdurend verversen van de informatie is belangrijk, betoogt Bosch. Zo is LinkedIn voor haar een vorm van ‘personal branding’. De informatie over gelezen literatuur, bezochte evenementen en uitgevoerde opdrachten, geeft potentiële opdrachtgevers een idee wie Margot Bosch is. “Stel dat een organisatie die een lezing wil laten geven de keuze heeft tussen mij en een collega die weinig van zichzelf bloot geeft. Dan kijken ze bij hem en bij mij, maar zullen ze mij eerder uitnodigen omdat ze al zoveel meer van mij hebben gezien.”

Waardering

Bosch was vroeger bepaald geen voorloper op het gebied van internet. Tien jaar geleden had ze nog geen eigen computer en privé e-mailadres. Pas toen ze als adviseur bij een bedrijf voor kennismanagement ging werken, werd ze gegrepen door de mogelijkheden van online communicatiemiddelen. ”Met name hoe je via intranet kennis in een organisatie kunt ontsluiten.” In 2005, na communicatiefuncties bij twee andere bedrijven te hebben bekleed, zette ze de stap naar het zelfstandig ondernemerschap. “De dingen die ik doe hebben mijn passie. En als je er zoveel van jezelf inlegt, wil je het er ook zelf uithalen. Niet zozeer financieel maar wel qua waardering.” Ook speelt mee dat ze meer creator dan manager is, wat tot uiting komt in haar hobby’s fotograferen en tuinieren. “Het blijft voor mij wonderlijk hoe uit een klein zaadje zoveel moois kan ontstaan.”

Plafond

Als vertegenwoordiger van de vakbond FNV is ze sinds 2008 vertegenwoordigd in het algemeen bestuur van de Kamer van Koophandel. Ze ziet het als een mogelijkheid om de belangen van ZZP-ers onder de aandacht te brengen. “Als het tijdens vergaderingen over bijvoorbeeld een onderwerp als de economische crisis gaat, vertel ik hoe de situatie voor ZZP-ers is. Niet dat andere bestuursleden daar geen idee van hebben, maar het is prettig om het zelf uit de mond van een ZZP-er te horen.” Binnen het 24-leden tellende algemeen bestuur is het aantal vrouwen met vier ondervertegenwoordigd, signaleert Bosch. “Dat ligt niet aan de kamer maar aan de benoemende organisaties. Omdat veel bestuurswerk in de avonduren plaats vindt is dit voor vrouwen lastiger te combineren met zorgtaken. Omdat ik geen kinderen heb, speelt dit voor mij niet.” Bosch wil niet teveel de nadruk liggen op factoren waardoor vrouwen minder vaak en snel doorstoten naar de top van organisaties. “Er zal zeer zeker een glazen plafond zijn, maar je kunt er zelf veel aan doen. Het gaat erom wat bijvoorbeeld je inbreng is tijdens vergaderingen. Ik merk dat de vrouwen in het bestuur van de Kamer van Koophandel heel goed bespraakt zijn. Terwijl een hele boel mannen hun mond houden. Binnen het bestuur word ik daardoor wel heel serieus genomen.”

Ze ziet met genoegen dat de Kamer van Koophandel Oost-Nederland erg actief is op nieuwe mediagebied. Niet alleen heeft de kamer het zakelijk netwerk Hallo! geïntroduceerd waar ondernemers met elkaar contacten kunnen leggen, ook wordt veel voorlichting over de mogelijkheden van nieuwe media gegeven. Bosch denkt daar met haar ervaringen een steentje aan bij te kunnen dragen. “Ik ben bijvoorbeeld aan het kijken hoe de nieuwe media niet alleen door creatievelingen maar ook door traditionele bedrijfstakken als de bouw en de agrarische sector gebruikt kunnen worden. De kamer staat daar heel erg open voor en wil daar graag een voortrekker in zijn. “

Bron: Twentse ZakenVrouwen 2010