Vier Social media trends voor 2017

margot-bosch-social-media-trends-2017De laatste maanden is veel geschreven over het gebruik van Social Media in 2017. Ik heb de vier meest besproken trends op een rijtje gezet:

  1. Geen discussie meer over het belang van Social Media! Eindelijk! Deze media zijn nu officieel blijvertjes. En daarmee is een Social Media strategie een onmisbaar onderdeel geworden van de marketingcommunicatie. Het adverteren via deze kanalen is noodzakelijk geworden om de concurrentie bij te blijven of voor te zijn.
  2. Bedrijven zullen zich gaan focussen op één of twee Social kanalen, en zullen daarbij andere kanalen afstoten. De marketing strategie zal zich verfijnen voor deze gekozen media. Minder verscheidenheid en versplintering van budget en inzet.
  3. Social platformen zullen steeds verder worden ontwikkeld en daarmee ook voor nieuwe/andere doeleinden worden ingezet. Denk bijvoorbeeld aan webcare via chatbots (Facebook) en DM’s. Ook Snapchat zal steeds meer functionaliteit ontwikkelen en onmisbaar zijn om jongeren te bereiken.
  4. De aard van een boodschap verandert. Ontvangers willen graag het gevoel hebben live ergens bij te zijn. Ze willen het realtime ervaren (niet langer door alleen een foto met een beschrijving van het event); juist deel uit maken van de ervaring terwijl het gebeurt. (oa Facebook 360, live streaming). Bovendien verschuift de focus van de boodschap van informatief en verkoopgericht naar plaatjes die het gevoel aanspreken. De boodschap raakt ondergeschikt aan het plaatje. Inspirational Posts zijn zo 2017!