Brandwashed

BrandwashedBrandwashed – Tricks companies use to manipulate our minds and persuade us to buy.  Geschreven door Martin Lindstrom. Hij schreef ook het boek Buy-ology. Beide boeken zijn een absolute aanrader.

Interessant boek over de wijze waarop bedrijven op ons onderbewustzijn inspelen om juist hun product te kopen, of je aan hun merk te binden.

Tijdens het lezen van het boek zal ik steeds het ‘boekverslag’ bijhouden, door middel van het delen van interessante feiten in bullet vorm.

Het eerste merkbewustzijn van een baby/peuter

  • na 18 maanden pikken baby’s/peuters al aanwijzingen op van merken
  • kinderen van 3 jaar kunnen gemiddeld al 30 merkenlogo’s herkennen
  • kinderen zien ongeveer 40.000 tv-reclames per jaar
  • volwassen voorkeur van merken gaat terug naar onze jeugd: gevoel van nostalgie (in contact blijven met je jeugdigheid en je verleden).
  • Merkvastheid: rekrutering (marketing) voor een bepaald merk meest gericht op jongeren tussen de 13 en 18 jaar

Verkopen van angst met een oplossing

  • marketing creëert vaak een angst, waarvan je nog niet wist dat je deze had. Speelt vervolgens in op deze angst dmv aanbieden van een oplossing. Een schuldgevoel wordt opgeroepen als je er geen gebruik van maakt
  • 72% van de mensen pakt het tweede tijdschrift (of krant) uit het schap. Maar legt het vervolgens ook weer op dezelfde plek terug. De illusie van reinheid, frisheid en onbedorvenheid is een krachtige verleider.
  • Constant creëren van versheidillusie in de supermarkt en restaurant, door gebruik van dauwdruppels, bloemen, geschaafd ijs, handgeschreven krijtborden. Tot aan de op andere wijze gevangen vis, de kleine haven binnen laten varen door een authentiek vissersbootje.

Waarom kunnen we niet zonder?

  • Verslavende werking van ons smartphone gebruik: bij het ontvangen van like, sms, appje geven de hersenen een shotje dopamine vrij (welke je een kortstondig geluksgevoel geeft), daarna heeft je lichaam behoefte aan nog zo’n shotje etc. Soms is behoefte zo groot dat elk half uur een shotje nodig is.
  • producten bevatten stoffen (smaak, geur en verslavende middelen) die onze behoefte aan meer aanwakkeren (menthol, suiker, zout) bv in lippenbalsem

Sex sells

  • Justin Bieber-effect: moeders voelen zich tot hem aangetrokken; bewijzen dat ze nog steeds het meisje zijn die ze ooit waren. Herinnert hen aan aan de tienerverliefdheden. Maakt hen jong. Marketeers richten zich bij vormen van een brand nieuwe tiener idool oa op de moeders
  • Mannen voelen zich aangetrokken door de manlijke modellen in campagnes, maar zij onder drukken deze gevoelens en geven andere redenen om het product te kopen
  • Nostalgie wordt opgeroepen naar de seksuele hoogtijdagen uit onze jeugd
  • Verkopen van een belofte van een grotere seksuele aantrekkingskracht

De invloed van soortgenoten

  • Wij beoordelen onszelf, onze gedragingen en onze beslissingen nooit in een vacuüm, we beoordelen deze in relatie tot alle anderen in onze omgeving
  • Mensen willen wat andere mensen ook hebben. Hoe zichtbaarder de wens van anderen, hoe meer wij dat ook willen.
  • Bedrijven beperken de beschikbaarheid van het product op een gegeven moment,  klant krijgt dan de idee dat er nog meer vraag naar is en dat iedereen het wil hebben. Het maakt het product waardevoller en gewilder
  • Tieners laten zich erg beïnvloeden door hetgeen als populair wordt behouden. De angst voor afwijkend gedrag binnen de groep brengt hen ertoe om een eigen voorkeur te veranderen in de richting van de consensus (het meest vertoonde gedrag binnen de groep)

Zoete herinnering

  • inspelen op nostalgie (overmatig sentimenteel verlangen, terugkeer naar een voorbije periode)
  • onze hersenen zijn geprogrammeerd om vroegere ervaringen te herinneren als veel prettiger dan op het moment dat ze plaats vonden (rooskleurige retrospectie = aanpassingsmechanisme om pijnlijke herinneringen te wissen en ons er tegen te beschermen)
  • niemand gelooft dat hij geestelijk zo oud is als hij is. De gevoelde leeftijd speelt een enorme factor bij onze aankoopbeslissingen en koopgewoonten
  • Door een nostalgisch product uit het verleden ervaren we de wereld weer zoals we deze zagen toen we jong waren
  • Muziek in winkelcentra sluit vaak nauw aan bij de ‘jeugd/jongeren’ muziek van de vijfendertigers die daar shoppen. (datamining)
  • Imperfecties geven een gevoel van authenciteit (handwerk), bijvoorbeeld zand aan champignons, gebroken chocolade of koekbrokken in een papieren slordige zak. (Wabi Sabi)

Verborgen kracht van bekendheid en beroemdheid

  • mensen voelen zich van nature aangetrokken tot roem
  • aantal beroemdheden in de media is verdrievoudigd, door reality-tv en internet
  • wij associeren beroemdheden met een droomleven. De blootstelling aan hun merken geeft ons het gevoel een stukje van deze uitzonderlijkheid te verkrijgen. Dit staat bekend als ‘overdracht’: onze neiging om onbewust onze gevoelens omtrent een persoon of ding te projecteren om een ander (vaak onszelf)
  • Voor hoe minder keuzes we worden geplaatst, hoe waarschijnlijk het is dat we ook daadwerkelijk iets kiezen/kopen. Hoe fijn zou het dan zijn als ook nog eens een bekendheid deze eerste keuze voor ons zou maken?
  • De brein doet afstand van verantwoordelijkheid als een betrouwbaar geachte autoriteit expertise verleent

NB muziek in winkelcentra: muziekcycli van 15 min, dmv de stimulusprogressie (snelheid en ritme van elke playlist zorgvuldig ontworpen zodat het een optimale psychologische heeft. Langzame muziek doet ons langzamer lopen (vergroot tijd in winkel en hoeveelheid aankopen) en snellere muziek doet ons sneller kauwen.